Sunday, March 13, 2011

Keris Antik : Debek, Sahabat Saya Tersenyum Puas

Beginilah Keris Debek yang saya dapatkan untuk sahabat atas keinginannya yang tak dapat ditahan-tahan. Debek Saras Tak Bertulang ni amatlah cantik bagi saya. Hulunya dari tanduk kerbau adalah yang asal dan begitu juga dengan sampirnya adalah yang asal. Apa yang menakjubkan saya adalah teknik sepuhan keris ini yang menghasilkan 3 ton warna pada bilahnya. Teknik ini masih menjadi rahsia tukang-tukang pandai saras dan masih tidak dapat ditiru sehingga sekarang kerana ianya rahsianya masih dipegang oleh keturunan Pandai Saras di Patani. Tersenyum puas sahabat saya dengan kehadiran keris debek ini kerana hanya segelintir sahaja collector-collector keris yang memiliki keris debek di dalam simpanan. Tahniah sahabat!

4 comments: