Thursday, February 3, 2011

Keris Sebagai Warisan Bangsa. Sejauh Mana Pengertiannya?

Kadangkala aku terfikir, sejauh mana pengertian dan pemahaman anak-anak bangsaku tentang keris sebagai warisan bangsa yang sepatutnya dipelihara dan terus disanjung. Bila aku bertanya kepada anak aku, ternyata minatnya lebih kepada pistol dan senapang, keris tidak moden katanya. Bila kawan-kawan aku mengetahui yang aku menyimpan keris-keris lama lalu ditanya, tak takutkah? tak berhantukah? susah tak menjaga keris lama? apakah pantang larangnya?
Ternyata ramai anak-anak muda sekarang telah terpengaruh dengan pemahaman sakralmistik tentang keris lalu ini telah menjauhkan mereka daripada mengenal erti keris apatah lagi menyimpannya sebagai satu warisan.
Aku telah cuba mendidik anak-anak aku dan juga kawan-kawan aku tentang keris, yang keris tidak berhantu, yang keris tidak susah dijaga, yang keris tiada pantang larang, yang keris adalah merupakan satu ikon bangsa, yang keris adalah satu kehalusan seni tetapi tidak banyak yang aku boleh ubah, lalu aku sentiasa terfikir, adakah keris akan terkubur satu hari nanti.
Anak-anak bangsaku, bangkitlah, pertahankan warisan bangsa kita, kita adalah melayu dan keris adalah semangatnya. Bangun dan laungkanlah 'takkan melayu hilang di dunia'.

1 comment: