Wednesday, February 16, 2011

Keris dan Melayu, Terasa Semakin Jauh

Bila berkumpul bersama rakan-rakan lama di rumah saya, diceritakan tentang profesion baru berdagang keris-keris antik diblog, bersembang tentang hobi menyimpan senjata-sejata antik yang selama ini hanya dipendam dan tak pernah dikongsi. Ternyata perpektif yang agak negatif sebagai 'feedback'. Masih terdengar cerita-cerita tahyul mengenai keris, kadang-kadang terdengar ketawa kecil seolah-olah memperlekeh. Diejek apabila seorang profesional IT rupa-rupanya mistik.
Tatkala bila dikeluarkan koleksi-koleksi keris, ternyata masing-masing terpegun dan terlopong. Keindahan warisan bangsa ternyata masih ada auranya. Tiada lagi kata-kata negatif, tiada lagi ketawa kecil memperlekeh. Semuanya takjub, khusyuk dan sesekali terdengar 'huisshh' memperakui kehebatannya.
Itulah keris melayu, bila dilihat terasa takjub, bila dipegang terasa semangatnya, bila diusap terasa kecintaannya.
Anak-anak muda hanya mengenal keris melalui gambar-gambar. Tidak berpeluang memegang dan merasa semangatnya. Simpanlah keris walau sebilah. Warisan yang tidak dapat ditukarganti. Jangan nanti ianya hilang tanpa kita sedari. Ajarkanlah anak-anak muda kita mengenal, memegang dan membelai keris. Semangatnya sentiasa ada, sebab kita adalah Melayu, sebab Melayu dan Keris, seakan sebati, meyimpan seribu sejarah dan rahsia.

No comments:

Post a Comment